Some good info to share with u all...
Pengamatan Istilah 'Kanak-Kanak'
- A Child : A human being who is not yet an adult
- Akta Kanak-kanak 2001 (Akta 611) : seseorang yg di bawah umur 18 tahun
- Al-tifl : bermaksud sesuatu yg lembut, mudah rosak, mudah terdedah kepada bahaya, sensitif (fragile, vulnerable..)
+ perlukan penjagaan, pengasuhan dan pendidikan rapi, teliti
+ perdidikan perlu seimbang & menyeluruh, penumpuan pd setiap aspek perkembangan fizikal, rohani, sosial, emosi, intelek/kognitif
Peringkat-peringkat Perkembangan
- Janin dlm kandungan
- Bayi & Anak Tatih (0-3 tahun)
- Awal kanak-kanak (3 - 6/7 tahun)
- Pertengahan / Akhir Kanak-kanak (7 - 10 tahun)
- Awal Remaja (10 - 14 tahun)
- Pertengahan Remaja (14 - 16 tahun)
- Akhir Remaja (16- 18 tahun)/ - 21 tahun
Peringkat Perkembangan 'kanak2 menurut Ibnu Sina
- "Usia Buaian " 0 - 2 tahun (infant and toddlers)
- "Usia Taman Asuhan" 3 - 5 tahun (Nursery Education or Kindergarten)
- 6 - 12 tahun - peringkat pendidikan pertama (middle childhood)
- 13 - 21 tahun - peringkat remaja (early, middle and late adolescence)
Menjana Perkembangan Holistik
- Perkembangan Rohani
- Aspek perkembangan Emosi perasaan
- Perkembangan dari aspek sosio-budaya
- Perkembangan sosial; aspek 'saya' dan 'awak' identiti, imej diri, jantina, hubungan dgn org lain, pengaruh budaya
- Bahasa & Komunikasi
- tingkahlaku simbolik; bermain, bahasa isyarat/body language, memek muka, kretiviti, imaginasi
- Aspek biologi; bentuk tubuh badan secara fizikal, kemahiran pergerakan dan perkembangan kinestetik
- Perkembangan dari aspek intelek/ kognitif, pemikiran idea
Sumber : Kursus Potensi Awal Si Kecil, Dr. Mastura Badzis, UIAM
-------
No comments:
Post a Comment