Friday, April 12, 2013

JAUNDIS / Sakit Kuning


Sedikit Fakta Mengenai JAUNDIS untuk dikongsi bersama...semoga bermanfaat buat semua...

Apakah punca JAUNDIS?
Jaundis terjadi pada bayi yang sihat apabila darahnya mengandungi bilirubin yang berlebihan – bilirubin ialah satu bahan kimia ya...ng dihasilkan semasa penguraian normal sel darah merah. Bayi yang baru lahir cenderung mempunyai tahap bilirubin yang lebih tinggi sebab mereka mempunyai sel darah merah tambahan yang mengangkut oksigen.

Didapati bahawa 50% bayi yang dilahirkan cukup bulan akan menghidapi jaundis pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia akan hilang selepas seminggu dan 80% bayi tidak cukup bulan akan menghidapi jaundis di antara lima hingga tujuh hari selepas kelahiran. Biasanya ia akan hilang dua bulan selepas kelahiran.

Bagaimana untuk kenalpasti sama ada si manja anda menghidapi jaundis atau tidak??
Mama semua boleh buat ujian ringkas di rumah ya selepas 2-3 hari baby dilahirkan. Lakukan ujian di ruang yg mempunyai pencahayaan yg terang ya. Kemudian, tekan dengan perlahan pada hidung atau dahi baby anda; jika terdapat warna kuning pada kulit semasa tekanan dilepaskan, anda perlu bawa baby anda utk rawatan selanjutnya. Teknik ini amat bagus bagi kanak-kanak yang berkulit cerah; jika bayi anda berkulit gelap, caranya ialah memeriksa warna kekuningan pada mata putih atau gusinya. Anda juga akan dapati bahawa najis bayi anda berwarna pucat.

Bagaimana pula cara rawatannya?

1. Melalui penyusuan ibu secara kerap..sekiranya baby sangat "malas" untuk menyusu dan kerap tidur...mama perlu kejutkan baby ya...at least setiap dua jam...paling baik utk menyusukan setiap sejam..agar bilirubin yg berlebihan dapat disingkirkan dengan cepat.

2. Kaedah fototerapi iaitu baby perlu dipantau oleh pihak hospital dan akan diletakkan di bawah pancaran lampu cahaya biru....darah baby akan diambil setiap hari utk memastikan kadar bilirubinnya.

Berikut dikongsikan beberapa petua untuk mengelakkan "kuning" dan cara untuk mengatasinya secara tradisional:

♥ Ambil beberapa sengkuang cina dan di parut untuk di ambil airnya. Beri bayi anda satu sudu kecil setiap pagi sehingga penyakit kuningnya hilang.

♥ Ambil setengah biji halwa kundur dan di campur dengan air suam kosong. Minum sebanyak 2 kali sehari sehingga sembuh.

♥ Ambil beberapa batang pokok "dukung anak" dan di rebus. Mandikan bayi anda dengan air rebusan ini bila air agak suam sebanyak 2 kali sehari selama beberapa hari sehingga penyakit kuning hilang.

♥ Yang terbaik adalah amalan sebelum kelahiran (semasa mengandung) ialah dengan mengamalkan memakan sebiji kurma setiap hari sehingga kelahiran. Jangan lupa niat dan selawat.

** Pernah juga dengar petua org dulu2...katanya jauhkan baby dari semua benda yg berwarna kuning...sejauh mana kebenarannya wallahualam...ada juga yg kata utk jemur baby di bawah cahaya matahari pagi..sebelum pukul 10 pagi dan ada juga yg sarankan untuk amalkan susu kambing sejak preggy lagi...

Apa pun, sangat disaranka agar sebelum mencuba apa2 petua, eloklah untuk meminta nasihat dan pandangan daripada pakar terlebih dahlu.Ingatlah, jaudis adalah penyakit biasa dan selalunya ia bersifat sementara, dan akan pulih dengan cepat tanpa sebarang campur tangan dan tidak mempunyai kesan jangka panjang. Anda boleh bertanya kepada ahli pediatrik anda untuk bantuan sekiranya ada sebarang keraguan. Walaubagaimanapun, jgn dibiarkan melarat kerana penyakit jaundis ini boleh membawa kepada masalah pendengaran dan juga boleh menjejaskan otak bayi.


Credit: FB & www.babycenter.com.my

No comments:

Post a Comment