Sunday, November 3, 2013

Apabila Anak Bujangku Genap 3 Tahun

Apabila anak ku yang ke-2 genap 3 tahun banyak perubahan yang aku perasan. Ada perubahan yang positif dan ada perubahan yang ke arah negatif sedikit.

Antara yang negatifnya :-
1. suka melemparkan barang-barang, hingga retaklah tv led ku di rumah.
2. suka buka pampers dan seluar.
3. memilih nak pakai baju apa. Kalau yg ada gambar superhero cth ultraman, spiderman, ben 10  cepat ke nak pakai. Tapi kalau ada gambar pooh langsung tak nak pakai sebab dia kata itu baju yeyen (kawan di nursery).
4. ketegap. Sesetengah orang cakap tak dengar kata. Kalau nak sesuatu, selagi tak dapat dia akan menjerit2 & menangis.
5. Pandai dah main game kat handphone, hingga kan habis bateri hp tu dikerjakanya.
6. Tengah malam bangun dan nak tengok tv. Sejak seminggu ni, setiap hari dia bangun dlm lebih kurang pukul 2 pagi, mula2 nak air, pas tu nak tgk tv (kartun). Terpaksa la ibunya temannya tidur di luar. Selalunya hingga pukul 5 pagi, pernah juga langsung tak tidur dah. huhuhu.. bersengkang mata, ibunya pun tidur dah tak berkualiti ni.. Aku kena cari solusi ni..

Yang positifnya pula:-
1. Boleh cakap bila terasa nak kencing, jadi bawa kencing di dlm tandas. Walaupun kadang2 terbabas gak.
2. Banyak juga la perkataan yang dia boleh cakap & agak jelas.

Aku tahu, sebagai ibu bapa tak boleh merungut kerana anak-anak itu adalah amanah. Jadi semoga aku boleh banyak-banyak bersabar menjaga dan mendidik amanah yang telah diberikan.
Justeru perkara2 yang aku anggap negatif itu adalah cabaran bagi kami sebagai ibu bapa.
Disamping itu juga, aku perlu belajar dan belajar lagi & mengorek ilmu-ilmu dalam pendidikan anak-anak ini.

No comments:

Post a Comment