Thursday, November 7, 2013

Tips untuk putus susu ibu

Memandangkan anak ku (Ikhlas ) yang kedua telah lebih 3 tahun, saya pun cari-cari info di google cara & tips nak putus menyusu. Antara cara dicadangkan:-

1. Letak kopi atau nescafe di puting.

2. Guna akar patawali. Caranya potong akar patawali and ambil getah dia & sapu kat puting. Ianya rasa sangat pahit. Getahnya tu tidak berbau & tidak mengotorkan baju dalam. Pokoknya jenis menjalar & menggerutu. Ianya juga banyak dikampung2. Akar pokok ini juga biasanya direbus & diminum oleh orang yang ada kecing manis (diabetis).

3. Guna Tunjuk Langit. Biasanya tunjuk langit dijual ini dijual biji kecil-kecil. Contoh gambar yang kecil dibawah. Caranya kupas bijinya itu & ambil isinya yang berwarna putih. Hancurkan isinya itu & sapu di puting. Buah ini juga rasanya sangat pahit. Ianya ada banyak khasiat terutamanya untuk orang yang ada diabetis. Sekarang ini juga buah ini telah dikomersilkan & dibuat kapsul.



Pada pendapat saya cara ke-2 & ke 3 tu, in sya Allah boleh berjaya. Memandangkan sebelum ini saya pernah rasa ke dua-duanya & rasanya amatlah teramat pahit sekali. Jadi sebelum kita bagi kpd anak kita nenen yg telah disapu tu, sediakan dulu susu botol.  Kalau tak nanti, anak kita akan berkerut2 kepahitan..hehe.. Hari tu dah beli buah tunjuk langit kat chow kit, sepeket kecil rm5. Tapi en. husband kata awal tahun depan la kita cuba, kesian kat dia.

Disamping itu juga boleh juga kita guna cara psikologi:-
  • Gunakan cara memujuk.
  • Kita gantikan secara beransur-ansur teknik penyusuan badan dengan cara lain untuk memupuk anak. Jika biasanya menyusukan bayi anda untuk menenangkannya, cuba cara lain untuk membuatkan dia tenteram sama ada dengan membaca buku bersama-sama, menyanyi ataupun bermain.

  • Lengahkan masa penyusuan.
  • Melambatkan masa penyusuan akan lebih berkesan sekiranya anak anda lebih tua dan boleh memahami penerangan anda. Apabila anak yang bertatih minta disusukan, katakan anda akan menyusukannya dalam sedikit masa dan alihkan tumpuannya kepada aktiviti lain. Jangan menyusukannya di awal petang dan beritahu dia mesti tunggu sampai masa tidur.

  • Cari waktu yang sesuai untuk bercerai susu.
  • Peristiwa besar akan membuatkan proses bercerai susu lebih susah. Adakah anak anda sakit baru-baru ini? Selalunya bayi yang tidak sihat mahu menyusu lebih kerap. Sebenarnya, penyusuan badan mungkin mendatangkan kebaikan untuk bayi yang sakit

     
    Selamat Mencuba...
     
    sumber : blogger

    No comments:

    Post a Comment