Friday, June 11, 2010

Buka Buku Merah

Kalau mereka-mereka yang pernah mengandung tu, pasti dah biasa ngan buku merah ni.. buku ni la yang kena bawa hampir setiap bulan bila kena check-up.. Pada 17 Mei hari tu, saya pergi la ke Klinik Kesihatan Ibu Anak atau ringkasnya KKIA yg dekat dgn ofis ku.. Ingat nak buka buku merah la.. Tapi nurse kat situ kata tak boleh buka buku tu kat sini sebab kena buat buku tu dekat KKIA yg berhampiran dengan rumah..sebabnya dia kata setiap KKIA ada area./kawasan dia.. ibarat kawasan jajahan dia la.... pastu dia kata nanti bila kita bersalin nanti, nurse KKIA yg dekat dengan rumah kita tu yang akan melawat/periksa kita kat rumah.. Bila dah buka buku tu kat situ baru la boleh check-up rutin kat mana2 KKIA yang mana kita suka.. gitu pulak prosedur nyer..

Masa saya mengandung anak yg pertama dulu boleh je buka buku tu kat KKIA yg dekat dgn ofis tu.. ni tak boleh pulak...emmm... ok la, pas tu nurse kat situ bagi la alamat klinik yg berkenaan.... kemudian saya pergi la ke klinik tu, masa tu lebih kurang kul 11 pagi.. bila tanya kat kaunter pendaftaran tu, dia kata masa untuk pendaftaran baru dah tutup.. waktu utk pendaftaran baru/buka buku tu hingga pukul 10.30 pagi je.. sebabnya nanti diorang akan ambil darah kita utk ujian macam2 la.. kat situ  tak ada lab sendiri... darah tu akan dihantar ke hospital yang berhampiran...jadi nanti driver yg pick-up darah tu akan tunggu lama, lagi pun patient sedia ada ramai lagi....jadi nurse tu suruh aku datang awal pagi esok....frust la jugak.. sbb ingat nak settle kan hari ni.. tapi tak settle jugak, jadi ingat sia-sia je cuti hari tu..

Masa hari tu, keadaan aku kurang memuaskan, batuk, selesema la & rasa lemah je... jadi lepas pergi klinik yg tak jadi buka buku tu aku & suami kesayanganku pergi la ke klinik swasta utk dptkan rawatan + ubat.. Alhamdulillah, mujur la doktor tu (kalau tak salah dr. harlina la )  bagi mc 2 hari... sbb aku kan  tengah pregnant takut risiko H1N1...tanda-tandanya dah ada, cuma tak demam je.. so doktor suruh aku berehat... jadi apa lagi, balik rumah je terus zzzzzzzz...

Keesokan harinya, aku pergi la ke KKIA tu lagi, walaupun dengan rasa tak puas hati lagi... tapi memandangkan ingat nak settle kan hal ni, pergi la jugak.. kalau tak kena ambil cuti lagi.. emm. cuti dah la tinggal beberapa kerat je lagi.. bila sampai kat sana, dah ramai patient yang que rupa nya.. mahu sejam dua baru selesai urusannya ni....hai.. lama nya kena menunggu.. sampai nak tertidur la rasanya ... nurse check la yang rutin, timbang berat, tekanan darah, test urine, ambil darah utk ujian macam2 dan lain-lain.... mahu +- 2 jam gak la, baru selesai... alhamdulilah dah selesai.. bulan depan pulak ada appoinment lagi..

Rupanya dah 16 minggu kandungan ku.... tapi rasanya kali ni kandunganku lebih besar dari yang pertama dulu... aku ada baca kat internet yang menyatakan memang kandungan kita yang kedua lebih besar dari yang dulu, sebabnya masa kita mengandung dulu otot kat perut kita (tak tahu la term tu betul ke tak) dah mengembang. Jadi bila kita mengandung kali kedua, perut kita akan cepat membesar.... emm.. ada logik nya jugak tu....
.......

No comments:

Post a Comment