Monday, June 21, 2010

Tips Agar Anak Tidak Suka Menggigit

Sekarang ni Yasmin suka sangat menggigit. Tak kira la ayahnye ke, ibunya ke & kadang-kadang kawan-kawan dekat nurserynya pun menjadi mangsa. Aku pun cari la sedikit tips di internet & jumpa sedikit sebanyak tips yang boleh dikongsi bersama. Aku akan cuba praktikkan, semoga berjaya.. amin..

Berikut beberapa tips yang boleh dicuba agar anak tidak suka menggigit:

  • Ciptakan suasana selesa
    Adanya suasana selesa akan membuat perasaan anak juga lebih nyaman dan tenang. Hal ini boleh mengurangkan timbulnya emosi negatif, sehingga anak pun tidak merasa perlu untuk menggigit.
  • Jaga emosinya
    Sejak awal orang tua perlu menjaga keadaan psikologi anak. Jika marah, hindari memarahinya dengan membentaknya atau merendahkan harga dirinya. Tegurlah perilakunya tanpa mencela dirinya. Selain itu, jika orang tua sedang ada masalah atau marahan, sebaiknya jangan diperlihatkan di hadapan si kecil.
  • Beri perhatian cukup
    Kadang si kecil menggigigit untuk mencari perhatian. Karena itu berilah ia perhatian yang cukup. Sesekali (kalau tidak boleh selalu), luangkanlah waktu untuk menemaninya bermain. Jaga jangan sampai anak kurang perhatian, lebih-lebih lagi bagi anak yang baru dapat adik. Sebagai orang tua, seboleh mungkin berlaku adillah, khususnya dalam memberikan perhatian kepada setiap anak.
  • Perhatikan pola makannya
    Anak harus dibiasakan untuk makan secara teratur, dan jaga agar jangan sampai ia kelaparan. Sebab, boleh jadi anak menggigit untuk memberi tahu bahwa ia lapar. Selain itu, pola makan yang baik dan teratur juga akan sangat bermanfaat untuk menjaga kesihatannya.
  • Berikan waktu istirahat yang cukup
    Keadaan anak yang keletihan boleh mempengaruhi emosi anak. Karena itu anak harus dijaga jangan sampai keletihan. Berikan waktu istirehat yang cukup untuknya. Misalnya dengan menyuruhnya tidur siang minimal 2 jam, dan tidur malam sehabis isya’, jangan terlalu malam.
  • Latih anak untuk berkomuniksi dan mengungkapkan emosi
    Agar tidak terbiasa menggigit, anak perlu dilatih berkomunikasi dan mengungkapkan emosi sejak awal. Rajin membacakan buku cerita merupakan salah satu cara yang efektif untuk melatih anak berkomunikasi.
Itulah beberapa hal yang boleh kita lakukan  agar anak tidak suka menggigit.

No comments:

Post a Comment